1 Daripada 7 Orang Dalam Dunia Melawat Google

Google berjaya memperoleh USD29.3 bilion bagi tahun 2010, tapi mungkin ramai yang akan berkata, "Besar sangat ke?" Anda hanya akan terkejut bila anda lihat pada hasil Google berbanding dengan negara-negara sebenar jika kita lihat dari skop yang lebih luas daripada apa yang gergasi enjin carian ni telah berjaya capai dalam tempoh yang agak singkat sejak ia wujud.

Google menerima kira-kira 1 bilion pelawat unik setiap bulan yang 1 dalam 7 orang di planet ni. Jumlah pelawat  yang besar membolehkan Google untuk menguasai ruang pengiklanan dalam talian dengan program Google AdWords. Penguasaan ni membolehkan ia bergabung KDNK dengan negara-negara termiskin di dunia. Maldives misalnya, mempunyai KDNK 2010 sebanyak USD2.1 bilion, angka ini hanya sebahagian kecil daripada USD29.3 bilion yang Google mampu capai.

Penyebaran produk dan perkhidmatan Google yang begitu luas. Namun di sebalik mencapai ini, 97% daripada pendapatan Google datang dari pengiklanan. Tetapi kita sukar akan mendengar Google mengadu kerana ketepuan pasaran pengiklanan dalam talian membolehkan untuk membuat USD8.5 bilion dalam keuntungan bagi tahun 2010.

Jelas sekali formula yang menawarkan produk dan perkhidmatan percuma menjadi jika anda boleh mengekalkan operasi yang cukup lama untuk meningkatkan trafik dan pendapatan dalam talian,Google telah berjaya melakukannya dengan sempurna.

Labels: