Adakah Google+ Akan Jadikan Facebook Seperti MySpace?

Masih ingatkah kita akan MySpace yang menjadi satu fenomena satu ketika dulu hingga semua orang anggap ia tidak akan berakhir. Tapi ia dah pun menjadi sejarah, MySpace jatuh tersungkur dan sekarang berusaha untuk menaikkan kembali empayar mereka.


Persoalan yang sama pernah diajukan dulu, adakah Facebook akan jatuhkan MySpace? Sekarang pula Google+, rangkaian sosial daripada Google. Ia boleh dianggap sebagai social network yang sebenar.

Berdasarkan rekod, Google+ bertumbuh dan popular dengan cepat. Google+ ada lebih kurang 50 hingga 70 mjuta pengguna aktif, angka ni dapat dalam masa hanya 6 bulan. Mungkin tak lama lagi mereka akan dapat mengatasi Twitter. Tapi kat Malaysia rasanya belum cukup popular sebab ramai yang masih beru dengan Facebook.

Walaupun Google+ mempunyai beberapa halangan untuk mengatasi masalah sebelum ia benar-benar boleh mula membuat cabaran kepada Facebook, ini boleh mengambil masa yang agak lama. Ia perlu menjadi sebahagian daripada 'kesedaran sosial seperti Facebook hari ini'. Bila orang minta alamat e-mel, mereka hanya meminta anda 'add mereka kat Facebook'. Google+ perlu membina kepercayaan dan sokongan di kalangan 730 juta pengguna aktifnya.

Jadi, adakah anda rasa Google+ akan jadikan Facebook seperti MySpace?

Labels: , ,