5 Cara Menarik Untuk Cari Video Terbaru di YouTube

Dengan hampir lapan tahun video dimuatnaik setiap hari, memang agak pening nak mencari kandungan yang besar di YouTube. Sekarang ada lima cara yang akan membantu anda menemui klip baru yang hebat - dari video biasa hingga video paling popular.

1.Lihat Trend
Melihat kandungan trend akan memastikan anda up-to-date dengan video terbaru, serta rakaman dan klip yang patut dijadikan berita dari video popular. "Trends Dashboard" YouTube memberikan anda sepintas lalu melihat apa yang terbaru merentasi pelbagai kawasan, jantina dan umur.

2.YouTube Disco
"Disco" YouTube adalah alat yang besar untuk mencari video muzik yang berkualiti, dan bukannya mencari melalui hasil carian berasaskan kata kunci. Ini adalah kerana YouTube menyusun playlist. Cukup masukkan nama artis atau band anda mahu melihat lebih banyak dan anda akan dipersembahkan dengan seluruh aliran video yang berkaitan.

3.Melalui Sosial
Apakah cara yang lebih baik untuk mencari video baru yang hebat berbanding dengan meminta rakan-rakan anda? Pilihan sosial YouTube bermakna anda boleh berbuat demikian dengan menyambungkan akaun media sosial anda dan melihat aktiviti yang berkaitan dengan YouTube kawan-kawan anda.

Facebook, Twitter dan Google+ akaun untuk melihat aliran info tentang video, perkongsian video, +1 kandungan dan sebagainya. Untuk menetapkan ini, pergi ke tab "Sosial" di sebelah kiri laman web YouTube dan klik bar biru mengatakan "You can connect more social accounts here."

4.Semak carta
Bukan hanya trend video, "Carta YouTube" adalah satu cara yang berguna untuk melihat kandungan yang paling popular di laman web tersebut. Anda boleh melihat video paling disukainya pun hadoi, paling dilihat, dan juga yang paling banyak dibincangkan dalam jangkamasa tertentu.

Terdapat juga keupayaan untuk mengecilkan kandungan mengikut kategori, memberi anda gambaran sepintas lalu di video YouTube yang paling diminati mengikut subjek.

5.Semak Topik
Akhir sekali, jika anda berada dalam mood untuk melayari, "YouTube Topics" adalah tempat yang baik untuk bermula. Seksyen tapak ini menawarkan playlist mengikut topik, dan sesuia untuk mencari kandungan yang menarik yang anda tidak akan tahu untuk mencari.

Sebagai contoh, lihat pada topik "dance" yang dihasilkan "Tutting" ("tarian gaya jalan tafsiran kontemporari dimodelkan selepas Eqyptian hieroglyphics"), hip-hop Jepun, berbasikal freeride dan "Cymatics" ("kajian bunyi dan getaran kelihatan ").

Labels: