82% Pengguna Internet Menggunakan Social Networks

Kalau 10 tahun lepas, aktiviti terbesar web mungkin hanya memeriksa e-mel. Hari ni, rangkaian sosial menjadi sebagai satu aktiviti, ia semakin meningkat pada kadar yang begitu cepat.

Menurut data baru yang dikeluarkan oleh ComScore, rangkaian sosial kini begitu meluas iaitu mencecah 82% daripada penduduk dunia. Untuk meletakkan ke dalam perspektif, 1 dalam setiap 5 minit digunakan dalam talian dengan selamat hari ini melakukan rangkaian sosial, membuat aktiviti ini mungkin yang paling addictive di internet sejak 20 tahun yang lalu.

Ini mencapai 82% di seluruh dunia melibatkan kira-kira 1.2 bilion orang, dan pertumbuhan merentasi 43 negara-negara yang dikesan oleh comScore menunjukkan penembusan internet purata sekurang-kurangnya 85%. Berbeza di kalangan negara-negara dari segi penggunaan juga mengejutkan, dengan sesetengah negara menunjukkan kecenderungan yang lebih besar untuk rangkaian sosial sebagai suatu aktiviti.

Menurut data, orang-orang di Amerika Latin menghabiskan lebih banyak masa pada komputer mereka (28% atau 7.6 jam sebulan) melakukan rangkaian sosial daripada mana-mana negara lain. Dari segi negara berangkaian yang paling sosial, Filipina berada di atas dengan 43% daripada penduduknya menghabiskan masa dengan rangkaian sosial.

Menerajui dari segi penumpuan rangkaian sosial adalah Facebook, yang mencakupi lebih 55% daripada semua penggunaan rangkaian sosial di kalangan 1.2 bilion di dunia. Angka ini akan terus berkembang kerana lebih ramai orang online sekarang dan menemui fenomena baru di rangkaian sosial.

Labels: ,