Facebook Berkongsi Data Peribadi Anda

Bukan lagi satu rahsia bahawa Facebook mengumpul semua data pengguna, tetapi apa yang tidak begitu jelas hanya apa yang mereka lakukan dengan data tersbut. Perkara ni boleh diketepikan untuk sementara sebab buat pertama kalinya Facebook mereka mengumpul semua data ini dan juga lebih dari tu dengan apa yang ia akan lakukan dengan data.

Facebook membuat pengumuman rasmi minggu lepas bahawa selaras dengan pemantauan semangat pilihan raya di Amerika Syarikat, ia akan melombong data dari catatan dan ulasan dan berkongsi data dengan parti politik.

Menurut kenyataan itu: "Facebook akan menyusun menyebut calon-calon dalam catatan dan ulasan AS pengguna serta menilai sentimen positif dan negatif yang menyatakan tentang mereka. Pasukan data Facebook akan menggunakan alat perisian automatik yang sering digunakan oleh penyelidik untuk membuat kesimpulan sentimen daripada teks."

Media sosial adalah sebahagian besar daripada kempen Barack Obama 2008, ia tidak menghairankan bahawa harapan pilihan raya tahun ini menggunakannya sebagai alat utama untuk meraih undi. Dan sementara beberapa calon-calon yang lebih baik untuk memanfaatkan kuasa media sosial untuk kelebihan, penglibatan secara terang-terangan Facebook sudah tentu akan membuat perkara yang lebih mudah sekurang-kurangnya dari perspektif strategi.

Labels: