FBI Mencari Alat Yang Boleh Pantau Sosial Media

Biro Penyiasatan Persekutuan AS (FBI) sedang mencari alat untuk memantau aktiviti sosial media bagi tujuan perisikan.

Agensi penguat kuasa undang-undang domestik AS meminta kontraktor teknologi maklumat tentang kemungkinan membina sebuah alat yang akan "meningkatkan teknik-teknik untuk mengumpul dan berkongsi risikan yang boleh dikenakan tindakan."

Permintaan terbuka telah diterbitkan di laman web yang menawarkan peluang perniagaan persekutuan dan pertama kali dilaporkan oleh majalah New Scientist.

FBI berkata, ia sedang mencari sumber terbuka dan memantau sosial media, pemetaan dan analisis penyelesaian permohonan untuk Maklumat Strategik dan Operasi Pusat (SIOC).

"Sosial media telah menjadi sumber utama kepintaran kerana ia telah menjadi sambutan hebat yang pertama untuk peristiwa penting dan sebagai alert kepada situasi semasa," kata permintaan FBI.

FBI berkata, alat tersebut mesti mempunyai keupayaan untuk bekerja dengan pantas mengumpul sumber maklumat yang terbuka dan perisikan yang akan membolehkan SIOC untuk menyemak dengan cepat, identiti, dan mencari acara berbuka, insiden dan ancaman.

Ia perlu mampu untuk serta-merta mencari dan memantau kata kunci dan rentetan dalam semua tweets orang awam di seluruh tapak Twitter dan laman rangkaian sosial yang lain. Di samping itu, ia akan dapat dengan serta-merta diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, tweet dan mana-mana forum lain yang terdapat dalam bahasa asing.

Labels: ,