Google Maps Sekarang Memberi Amaran Tentang Bencana Alam

Google Maps telah menambah satu feature baru yang sangat berguna, isyarat awam yang boleh membantu anda menngetahui pelbagai kecemasan dan juga mendapatkan maklumat lanjut tentangnya serta perkembangan tentang sesuatu kejadian.

Google bekerjasama dengan beberapa institusi di Amerika Syarikat untuk sumber maklumat dan membuat ia boleh didapati dalam Google Maps untuk orang-orang yang mungkin perlu dalam masa sebenar, seberapa banyak yang mungkin.
klik gambar untuk paparan lebih besar
Jika suatu peristiwa cuaca menuju ke kawasan anda, anda mungkin berada dalam talian untuk mencari maklumat yang anda perlukan: Apa yang berlaku? Di mana dan bila ia akan menyerang? Seteruk manakah ia?. Pasukan Google Crisis Response bekerja menyediakan maklumat kecemasan kritikal semasa krisis. Matlamat mereka adalah untuk maklumat kecemasan melalui alat-alat dalam talian yang anda gunakan setiap hari.

Lapisan baru ini bergantung kepada data dari Pentadbiran marin dan Atmosfera Kebangsaan Amerika Syarikat (NOAA), Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan dan Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS). Ini bermakna bahawa, ia pada dasarnya feature untuk AS sahaja dan tidak banyak digunakan untuk negara lain.

Apabila ada amaran disediakan untuk kawasan anda, atau kawasan yang anda sedang cari, anda akan melihat pemberitahuan dalam Google Maps. Anda boleh klik pada "more info" untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai jenis kecemasan.

Labels: , ,