Pengguna Internet di Asia Mencecah 900 juta


Internet dan perkembangan teknologi mungkin telah bermula di negara-negara yang maju di Barat, tetapi fasa seterusnya pertumbuhan dan pengembangan kini sedang berlaku di Timur.

Satu kajian baru-baru ni yang dibentangkan oleh We are Social Singapore, menurut laporan itu, terdapat pengguna internet yang dianggarkan 900 juta di seluruh Asia. Nombor ini menyumbang lebih daripada 44% daripada semua pengguna internet di seluruh dunia, dan menunjukkan potensi yang besar bagi internet dan lain-lain platform digital di benua Asia.

Kelemahan untuk statistik itu adalah penembusan internet adalah hanya 24% di seluruh rantau dalam erti kata lain, hanya sebahagian kecil rakyat mampu untuk mendapatkan akses.

Lain-lain perkembangan dalam laporan itu termasuk peningkatan penggunaan telefon mudah alih, dengan 2,7 bilion orang dilaporkan memiliki telefon bimbit. Daripada jumlah itu, 623 juta mengejutkan mengakses internet dengan menggunakan telefon mudah alih mereka; menjadikan blok Asia salah satu kawasan yang paling maju di dunia dalam penggunaan internet mudah alih.

Pengguna di Asia juga adalah yang paling aktif dalam rangkaian sosial, dengan anggaran 750 juta orang menggunakan platform seperti Facebook dan Twitter. Secara keseluruhan, ia adalah jelas bahawa Asia merupakan rantau seterusnya dalam pengembangan internet.

Labels: