Scott Thomson, CEO Baru Yahoo

Dengan rasminya, Yahoo telah mengumumkan bahawa pencarian bagi Ketua Pegawai Eksekutif yang baru dah berakhir. Mereka mencari sejak September 2011, apabila ia menggulingkan bekas CEO Carol Bartz, walaupun mereka telah terlibat dalam rundingan jualan syarikat keseluruhannya atau hanya aset kat Asia.

Yahoo mengumumkan, kini bekas presiden PayPal Scott Thompson akan mengambil peranan sebagai CEO di syarikat itu, bermula 9 Januari. Tim Morse, yang telah bertindak sebagai acting CEO sebelum ni akan disambung semula peranannya sebagai CFO di Yahoo.

Scott membawa ke rekod yang terbukti dalam membangunkan asas aset yang kukuh dan sumber sedia ada untuk menyuntik inovasi dan memacu pertumbuhan, formula yang tepat untuk mereka perlukan di Yahoo.

"Yahoo! merupakan ikon industri dan saya amat teruja mengenai prospek bekerja dengan salah satu pasukan yang besar dalam dunia dalam talian untuk menyampaikan era Yahoo! mencapai kejayaan seterusnya," kata Thompson.

Thomson berkata beliau akan memberi tumpuan kepada produk yang mentakrifkan Yahoo, mungkin untuk melihat apa yang boleh dipakai dan yang tidak, tetapi itu tidak akan menjejaskan bahagian perniagaan pengiklanan.

Walaupun mereka baru melantik CEO baru, Yahoo masih mencari jalan untuk menjual asetnya di Asia, pegangannya dalam Alibaba Cina dan Jepun Yahoo.

Labels: