Topik Paling Popular di Blog Google pada 2011

Dengan tahun 2011 yang dah berakhir, semua orang melihat ke belakang dan merumuskan apa yang berlaku sepanjang tahun. Google memandang ke belakang untuk melihat apa yang paling popular tahun 2011 di blog rasminya.

Reka bentuk semula utama dan pelancaran Google+ adalah antara barangan yang paling ramai dibaca, tetapi terdapat beberapa kejutan lain juga.

"Dalam blog tahun ni, kami menerbitkan 471 posts (termasuk yang ini) -17 lebih daripada 2010 posts dibaca oleh hampir 20 juta orang; kita telah mencapai 19905679 pelawat unik di antara 1 Januari dan pada 31 Disember," tulis Google.

"Kita dapati beberapa tema dalam posts yang paling popular: Google+ merupakan topik paling digemari, serta lebih fokus dan kesederhanaan di seluruh Google, dan kualiti carian," kata mereka lagi.

Posts paling dibaca di Google bukan semuanya mengenai Google, ia adalah satu post pendek mengingati tragedi 9/11. Lebih daripada 1.7 juta orang membaca posts itu, yang paling popular tahun lepas. Link tersebut diletakkan kat homepage di mana tempat yang paling ramai dilawati.

Tapi pengumuman Google+ tak memerlukan bantuan. Lebih 900,000 orang yang berminat dalam topik dan membaca pengumuman itu.

Post yang lebih menarik adalah pasal Bing yang 'mencuri' hasil carian Google musim sejuk lepas telah cukup untuk menjana 538,000 unique pageviews.

Pengumuman Google tentang hasratnya untuk membeli Motorola mendapat cukup banyak perhatian juga, 431,000 orang yang berminat untuk melihat apa rancangan Google untuk menjadi pembuat telefon.

Topik-topik lain yang popular adalah redesign Google secara besar-besaran, yang masih dijalankan, pelancaran game dalam Google+ dan pelancaran proses pengesahan dua kali. - sumber dari Softpedia

Labels: