Google Didenda Kerana Perkhidmatan Percuma Google Maps

Google telah didapati bersalah di Perancis kearna persaingan yang tidak adil dan diperintahkan untuk membayar €500,000 atau $660,000 ganti rugi bersama-sama dengan dedan €15,000, $19,675. Mahkamah Perancis mendapati bahawa Google telah menyalahgunakan kedudukannya dalam pasaran dengan memberi perkhidmatan Google Maps secara percuma.

Bottin Cartographes, sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan pemetaan dalam talian, tertekan kerana Google mampu untuk melakukan perkara yang sama secara percuma, manakala ia terpaksa mengenakan bayaran untuk perkhidmatannya.
Secara semula jadinya, Bottin Cartographes melakukan urusniaga seperti mana-mana syarikat lain akan lakukan dalam kedudukan yang sama, ia terus ke mahkamah dan mengadu bahawa Google tidak bersikap adil dan ia tidak mempunyai peluang untuk bersaing dengan produk percuma.

Mahkamah bersetuju dengan syarikat Perancis tersebut. Mahkamah Perancis sering bersetuju dengan syarikat-syarikat Perancis. Ia mengarahkan Google untuk membayar ganti rugi serta denda. Google telah berkata bahawa ia akan merayu keputusan itu dan ia percaya terdapat persaingan yang cukup di pasaran.

Untuk berlaku adil, sememangnya Google telah memberi Maps secara percuma, untuk mengelakkan persaingan itu, mahkamah mempunyai setiap hak untuk campur tangan. Walaupun ada satu kekurangan dalam hujah, Google Maps mampu memjana wang, Google monetizes produk dengan cukup baik dan sangat tidak mungkin bahawa ia beroperasi pada sudut kerugian.

Dan ia bukan hanya Google, Bing, Yahoo, Nokia dan lain-lain juga menawarkan perkhidmatan pemetaan secara percuma. Mereka mungkin tidak mempunyai bahagian pasaran seperti Google di Perancis, tetapi ia pesaing yang besar di tempat-tempat lain.

Labels: