Google Jelaskan Bagaimana Mereka Kesan Laman Pishing pada Chrome

Dalam usaha untuk meningkatkan mutu keselamatan, Google telah menambah beberapa ciri-ciri baru untuk Safe Browsing dalam Google Chrome 17. Chrome 17 boleh mengesan fail malicious yang anda mungkin cuba untuk memuat turun dan juga memberi amaran mengenai laman web yang boleh membahayakan.

Safe Browsing berfungsi dengan menyemak URL anda lawati terhadap senarai laman web yang diketahui berniat jahat atau dijangkiti. Senarai ini disimpan oleh Chrome dan terus dikemas kini dengan data baru. Walau bagaimanapun, ini bermakna bahawa Google terlebih dahulu untuk mengetahui tentang ancaman untuk menambah ke dalam senarai.

Tetapi Safe Browsing dalam Chrome 17 menambah beberapa ciri-ciri pencegahan serta-merta. Ia kini akan cuba untuk menentukan sama ada tapak boleh menjadi tapak phishing walaupun ia masih belum dilaporkan oleh sesiapa lagi.

Jelas Google, Chrome sekarang menganalisa sifat-sifat setiap halaman yang anda lawati untuk menentukan kemungkinan ia menjadi laman phishing. Ini dilakukan pada komputer anda, dan tidak berkongsi laman web yang anda lawati dengan Google. Hanya jika halaman kelihatan cukup mencurigakan, Chrome akan menghantar URL laman itu kembali kepada Google untuk analisis lanjut, dan menunjukkan amaran yang mana tidak berkenaan.

Yang lebih menarik ialah cara Chrome kini cuba untuk menentukan sama ada fail yang boleh dijangkiti. Ia tidak datang dengan kursus yang terbina di dalam anti-virus, tetapi ia menggunakan beberapa kaedah yang perisian anti-virus gunakan.

Jika fail bukan dari sumber yang diketahui, Chrome menghantar URL dan IP tuan rumah dan meta data lain, seperti hash dan fail binari saiz ke Google. File secara automatik dikelaskan menggunakan mesin analisis pembelajaran dan reputasi dan kebolehpercayaan fail yang sebelum ini dilihat dari penerbit yang sama dan laman web. Google kemudian menghantar keputusan kembali ke Chrome, yang memberi amaran kepada anda jika ia berisiko.

Labels: