Kenapa Orang Ramai Gunakan Facebook?

Adakah anda benar-benar tahu mengapa anda menggunakan Facebook? Anda mungkin fikir yang anda tahu, tetapi pasukan penyelidik menggunakan kelebihan siber-psikologi untuk memberi penerangan tentang beberapa kerumitan personaliti dan kesannya terhadap tingkah laku manusia di ruang siber.
Kajian yang lubang extroverts terhadap introversi mendapati bahawa perbezaan yang luas dalam membuat sumbangan bukan sahaja bilangan kawan-kawan pengguna, tetapi juga tahap perkongsian dan interaksi yang dilakukan. Pelbagai kajian yang dijalankan mempunyai kursus yang dihasilkan pelbagai penjelasan bagi kelakuan dalam talian, terutamanya kerana ia berkaitan dengan Facebook.

Satu kajian pada tahun 2009 mendapati bahawa orang-orang yang memperolehi markah tinggi dalam ujian untuk neuroticism adalah memberi kesan kepada Wall di Facebook. Orang-orang yang mendapat skor yang rendah, menunjukkan gambar sebagai aktiviti kegemaran mereka di rangkaian sosial. Penemuan ini kemudiannya ditambah, tetapi dengan sentuhan karakter yang berlawanan. Ternyata bahawa orang yang pemalu walaupun mereka tidak mempunyai ramai kawan, benar-benar ketagih kepada Facebook.

Kajian-kajian lain telah menunjukkan bahawa penggunaan Facebook yang kerap akan membawa kepada rasa lebih tinggi harga diri, mungkin melalui keyakinan yang diperolehi dari membina rangkaian rakan-rakan dan sebagainya. Keseluruhan, didapati bahawa rangkaian sosial secara umum ialah memelihara personaliti anda.

Labels: