Enjin Carian Facebook Dalam Pembikinan

[cross posted on Shahrulsite Blog]

Akhirnya nampak seperti Facebook mengambil kisah pasal carian dengan lebih serius. Syarikat itu dilaporkan bekerja lebih masa untuk meningkatkan ciri carian sendiri, yang membawa kita tertanya-tanya sama ada ia mungkin mempunyai sesuatu yang lebih besar.

Bloomberg BusinessWeek melaporkan bahawa lebih kurang 24 jurutera Facebook sedang bekerja pada "enjin carian yang lebih baik" dan usaha sedang dipimpin oleh bekas Googler Lars Rasmussen. Cukup menarik, Google pula sekarang seperti mahu perhatian lebih membawa kepada fakta bahawa entiti web utama lain mempunyai peluang untuk bersaing dengan mereka.
Jika anda menggunakan Facebook (dah pasti), anda mungkin tahu bahawa ciri carian bukan alat terbesar atau yang paling berkesan untuk mencari maklumat. Pasti, terdapat banyak pilihan untuk menapis carian anda. Anda boleh melihat keputusan dengan: all results, people, pages, places, groups, apps, events, music, web results, posts by friends, public posts, atau posts in groups. Walaupun masih, keputusan sering tidak berfaedah walaupun sudah ditapis.

Google dan enjin carian lain sekarang menekankan tentang sosial hari ini. Awal tahun ini, Google telah melancarkan "Search Plus Your World," menyampaikan keputusan lebih berdasarkan bulatan sosial anda - terutamanya bulatan Google+. Satu kekurangan utama untuk pendekatan ini ialah bahawa orang tidak menggunakan Google+ cara yang mereka sedang menggunakan Facebook, tidak kira bagaimana Google memilih untuk menganggap pengguna aktif.

Google mungkin akan menetapkan sendiri untuk menolak pengguna enjin carian Facebook. Terdapat sejumlah pengguna menyatakan rasa tak puas hati mengenai Search Plus Your World. Perkara ini tidak dibesar-besarkan oleh pihak media, tetapi terdapat rasa tidak puas hati diluar sana. Bagaimana jika Facebook mempunyai pelan pemasaran untuk pergi bersama-sama dengan enjin carian? Ia sepatutnya tidak terlalu sukar bagi mereka untuk membawa "search plus your actual world".

Facebook tidak akan perlu mempersilakan pemegang saham mereka dengan menunjukkan bahawa ia boleh menjadi enjin carian yang lebih baik daripada Google, tetapi jika mereka boleh mencipta enjin carian atau walaupun hanya satu ciri carian dalaman yang pengguna mahu gunakan, terdapat peluang yang besar untuk membuat banyak hasil daripada itu.

Labels: