2000 Lagi Pekerja Yahoo! Dibuang

Bulan lepas kami baru saja tulis pasal 1000 pekerja Yahoo dilepaskan, sekarang ia makin bertambah lagi. Sebelum ni CEO baru Yahoo, Scott Thompson bercakap mengenai langkah-langkah radikal untuk membuat keuntungan kepada syarikat. Thompson menjelaskannya dalam komunikasi dalaman bahawa "perubahan sebenar" akan datang ke Lembah Silikon.

Perubahan tersebut sudah tentu melibatkan pemberhentian dan laporan bahawa pengumuman pemberhentian ini (2,000 oleh semua akaun) pasti berlaku, mungkin dalam beberapa hari akan datang.

Ini sudah tentu akan menjadi berita yang sangat menyedihkan bagi orang yang terkena dan tidak meragui akan menyebabkan beberapa shockwave kecil di sepanjang koridor Lembah Silikon.

Yahoo seperti semua orang tahu sedang menghadapi masalah serius dan tidak menguntungkan untuk jangka masa yang panjang. Google telah lama menjadikan ia tidak relevan dalam pasaran carian, dan banyak perniagaan media telah bekerja keras akhir-akhir ini.

Laporan bahawa sektor prestasi yang lebih rendah banyak syarikat itu sama ada akan dijual atau ditutup, dan yang bermakna lebih ramai orang akan menghadapi pembuangan kerja.

Sama ada kerja-kerja pendekatan yang agak radikal Thompson, masih belum dapat dilihat; pemberhentian selepas semua pendekatan tanpa inovasi, Yahoo tidak akan mampu bersaing. Membuang orang adalah benar-benar menyokong tunai aliran dan mungkin akan menjadi pencapaian hanya pada era Thompson.

Labels: