Facebook Mahu Saman Balas Terhadap Yahoo

Facebook serang balas Yahoo
Facebook bukan sahaja mempertahankan dirinya terhadap tuntutan mahkamah pelanggaran paten yang difailkan oleh Yahoo bulan lalu, mereka malah melancarkan serangan balas. Dalam saman yang difailkan hari ini, Facebook menuduh Yahoo melanggar sepuluh paten mereka termasuk penandaan foto, pengiklanan, dan cadangan dalam talian (online recommendations).

Dalam satu kenyataan kepada media, Ted Ullyot, peguam Facebook berkata, "Dari awal lagi, kita berkata kita akan mempertahankan diri dengan bersungguh-sungguh terhadap tuntutan mahkamah Yahoo, dan hari ini kita memfailkan jawapan kami serta tuntutan balas terhadap Yahoo kerana melanggar sepuluh paten Facebook. Walaupun kami menegaskan tuntutan paten kita sendiri, kita berbuat demikian sebagai respons kepada keputusan Yahoo berpandangan pendek untuk menyerang salah satu daripada rakan kongsi dan keutamaan tindakan undang-undang ke atas inovasi. "

Yahoo memberi respons dalam satu kenyataan, "Kami baru sahaja menerima jawapan dan tuntutan balas Facebook, tetapi pada wajah mereka, kami percaya bahawa mereka adalah tanpa merit dan tidak lebih daripada percubaan sinis untuk mengalihkan perhatian dari kelemahan pertahanan."

Facebook menganggap saman Yahoo sebagai "membingungkan" pada masa itu. Facebook bertanggungjawab untuk meningkatkan trafik Yahoo sebanyak 300% pada suku ke-4 tahun lepas.

Facebook baru-baru ini membeli paten daripada IBM dalam persediaan untuk pertahanan mereka, tetapi ia adalah tidak jelas jika atau berapa banyak paten akan digunakan dalam countersuit itu. Salah satu paten yang akan digunakan adalah milik Zuckerberg sendiri. Beliau juga disenaraikan sebagai pencipta utama dalam paten untuk "kaedah media penandaan digital."

Ini akan menjadi pertempuran epik antara dua gergasi. Semoga ia akan menjadi satu pertempuran untuk menamatkan undang-undang paten dalam teknologi perisian. Pemaju membenci undang-undang ini, yang mendakwa mereka menghalang inovasi dan kreativiti semasa memusing kerja keras mereka menjadi alat untuk paten. Undang-undang hak cipta wujud untuk melindungi syarikat, dan segala yang diperlukan.

Labels: ,