Microsoft Akan Bawa Skype ke Pelayar Web?

Skype
Sejak Microsoft dan Skype mengikat perjanjian pada Oktober tahun lalu, kita tak banyak mendengar tentang masa depan Skype, dan bagaimana Microsoft akan mengintegrasikan ke dalam produk atau perkhidmatan mereka. Microsoft telah melepaskan aplikasi Skype untuk Windows Phone. Jadi apa lagi yang bakal berlaku untuk Skype? Ia muncul dalam satu siri pencarian tenaga kerja baru-baru ini (melalui WPSauce) di Microsoft Talent Network memberi beberapa petunjuk terbaru. Berikut adalah petikannya:
Software Development Engineer, Skype for Browsers

Team Rendezvous at Skype is looking for passionate, team-oriented and self-motivated Developers to help us bring Skype experience on to the Web. You will have a chance to integrate existing Skype solutions on to the web with the support of the backend services build from the ground up using latest Microsoft technologies. Result of your work will be used by hundreds millions of thankful users worldwide.

You will work in dynamical environment with the team of true professionals participating in defining, designing, developing, testing and documenting one of the most popular applications of the modern world. You will work with colleagues in the Czech Republic on Browser related solutions cooperating closely with colleagues developing Skype cross platform core library in Estonia, the Audio / Video team in Sweden, the User Management team in Prague and web plug-in team in Palo Alto, US.
Nampaknya Microsoft merancang untuk membawa Skype ke dalam pelayar web, mewujudkan perkhidmatan cross-platform. Mereka ad juga menyebut bahawa HTML5 dan JavaScript diperlukan, yang menunjukkan bahawa web aplikasi Skype akan berdasarkan teknologi ini. Ini juga bermakna bahawa aplikasi web Skype tidak mungkin menggunakan pelayar berasaskan plug-in seperti Flash atau Silverlight, yang mana kedua-duanya tidak akan disokong dalam pelayar Metro Windows 8, IE10.

Skype kini mempunyai perkongsian dengan Facebook di mana ia menguasakan fungsi panggilan video untuk Facebook Chat dalam pelayar. Walau bagaimanapun, pelaksanaan pada masa ini memerlukan plug-in untuk dipasang terlebih dahulu. Jika plug-in Skype adalah percuma di pelayar akan datang, kita boleh lihat panggilan Skype akan meguasai IM, suara dan video di seluruh web, bukan sahaja di Facebook tetapi juga produk milik Microsoft yang lain juga.

Labels: ,