DiGi Sediakan Laman Wikipedia secara Percuma kepada Pengguna Telefon Bimbit

Wikipedia Zero

Akses internet boleh menjadi keperluan penting bagi manusia pada zaman sekarang, tapi ia masih jarang berlaku di kebanyakan tempat. Kebanyakan orang masih lagi tidak mempunyai walaupun sebuah komputer, apatah lagi akses internet. Tetapi ramai orang mempunyai telefon, walaupun ia adalah telefon yang tak terlalu canggih - lebih banyak daripada orang-orang yang mempunyai komputer.

Melayari web secara penuh pada telefon ciri tidak boleh dilaksanakan, tetapi laman WAP dan yang dioptimumkan untuk persekitaran ini menjadi satu alternatif.

Opera Mini merupakan pelayar pilihan bagi pengguna ini, kerana ia bukan sahaja menyebabkan laman-laman yang telefon mereka mungkin tidak dapat, tetapi ia tidak lebih cepat manakala menjimatkan bandwidth.

Tetapi telefon dan pelayar hanya bahagian sesuatu persamaan; ia tidak bagus untuk mempunyai alat untuk mengakses web jika anda tidak boleh membayar untuk itu. Bandwidth boleh menjadi terlalu mahal, walaupun dengan Opera Mini.

Wikipedia telah mengamanatkan Digi supaya memberi subsidi semua kos lalu lintas untuk akses ke laman zero.wikipedia.org, selagi pengguna menggunakan Opera Mini.

Wikipedia Zero, seperti namanya, cuba untuk meminimumkan penggunaan jalur lebar. Tetapi ia akses kepada pengetahuan penuh yang dalam Wikipedia dan ianya percuma. Perkhidmatan ini adalah percuma dengan Digi di Malaysia.

Perkara yang bagus tentang zero.wikipedia.org adalah bahawa ia adalah sangat-sangat ringan supaya ia akan menjimatkan wang anda walaupun ia bukan sepenuhnya percuma.

Labels: