Gmail Menambah baik Integrasi Google+

Seperti apa yang Google mahu teruskan "one nation under Google+", mereka baru-baru ini telah memperkenalkan beberapa kemaskini Gmail yang antaranya pembaikan lain, meningkatkan integrasi Google+ circle. Apa jua kedudukan anda pada Google+, anda perlu mengakui integrasi lancar dan hampir tak perasan. Malah, jika anda selalu mengabaikan circle pada Google+, kemungkinan anda tidak akan melihat integrasi tambahan.

Jika anda ingin tahu tentang tentang perkara ni, ia adalah mudah untuk diaktifkan. Jika dalam Gmail, anda pilih circle, gambar profil orang yang ada dalam circle yang dipilih akan muncul di bahagian atas kanan tetingkap. Blog Gmail mempunyai screenshot circle yang diaktifkan:


Walaupun hal ini mungkin kelihatan hanya untuk hiasan, ia bukan saja peningkatan Google+ yang sudah dimasukkan ke dalam Gmail.
Circles are also now supported in search and filters. Find messages from a specific circle by typing circle:[circle name] in the search box. You can also find mail from any of your circled contacts by searching with has:circle. You can refine your search even further with other criteria and create filters based on circles. This means you can now view all the unread emails from your ‘Friends’ circle or automatically star every message that comes from your ‘VIP’ circle.
Selain dari penambahbaikan integrasi Google+, pengguna Gmail kini mempunyai kelebihan apabila mereka mencari kenalan, terutamanya jika kenalan merupakan ahli Google+. Sekali carian kenalan dijalankan, selain daripada butiran kenalan, keputusan kini mempunyai gambar profil kenalan, serta emel yang dihantar.


Labels: ,