iPhone 5 Akan Mempunyai Paparan 3.95 inci?


iPhone 5

Dengan setiap pelancaran produk baru Apple, biasanya akan ada satu ciri yang paling mendapat perhatian. Kali ini, ia mengenai paparan iPhone 5.

Menurut blog Apple 9to5Mac, memetik sumber, syarikat Cupertino, berpangkalan di California ini sedang menguji di ibu pejabat dua iPhone - hanya satu yang akan dikeluarkan - dengan paparan lebih besar. Walaupun khabar angin telah mencadangkan peranti akan datang dengan skrin yang bersaiz 4-inci, 9to5Mac mendakwa ia sebenarnya akan berbangga dengan saiz 3.95 inci.

Skrin iPhone baru akan sama luas seperti yang sebelumnya, 9to5Mac juga mendakwa, tetapi akan sedikit tinggi, membolehkan Apple untuk menambah 176 piksel. Resolusi baru pada iPhone akan menjadi 640x1, 136, mengikut blog. Paparan Retina semasa Apple tentang ciri-ciri iPhone 4S 640 x 960 resolusi.

Walaupun Apple belum mengesahkan apa-apa, malah akan melancarkan iPhone baru, apatah lagi saiz skrin peranti, khabar angin telah berkata selama berbulan-bulan sekarang bahawa peranti akan datang dengan paparan yang lebih besar.

Skrin yang lebih besar akan membantu Apple membuat beberapa penyesuaian kepada iOS 6, mengikut 9to5Mac. Blog mendakwa Apple sedang mempertimbangkan untuk menambah satu baris kelima ikon skrin utama sistem operasi. Ia juga mungkin mengubah rupa dan rasa aplikasi terbina untuk menampung paparan yang lebih tinggi.

Labels: , ,