Yahoo! Merosot, Google dan Bing Meningkat

Yahoo! Bing search
Google dan Bing semakin meningkat dalam bahagian pasaran carian, manakala trafik carian untuk Yahoo! semakin berkurangan.

Pada bulan April 2012, Yahoo! mempunyai 13.5% pasaran carian, turun daripada 15.9% pada bulan April 2011. Bing meningkat sebanyak 1.3% sejak April lalu dan Google naik 1.1%. Walaupun Yahoo! dan Bing boleh dianggap sebagai satu enjin carian, sejak Bing menguasakan carian Yahoo!, jumlah saham mereka tidak menambah walaupun separuh daripada saham dominan Google 66.5% daripada pasaran.

Ini membawa berita lebih buruk kepada Yahoo!, yang mempunyai beberapa berita buruk sejak kebelakangan ini. Dengan Ketua Pegawai Eksekutif dihentam (sama ada beliau tahu atau tidak) memalsukan resume beliau, Yahoo! memerlukan lebih daripada pemberhentian besar mula bersaing seperti yang lebih daripada sebuah laman berita hiburan.

Sedang Google dan Bing perlahan-lahan memakan di sisa-sisa bahagian carian Yahoo!, ia masih belum dapat dilihat sama ada mana-mana pesaing lain, seperti Facebook, boleh memasuki pasaran dan membuat lebih daripada perlumbaan dua kuda. Mungkin sistem keputusan carian baru Bing dan susun atur akan membantu menarik perhatian para pengguna meninggalkan Yahoo! Microsoft perbankan carian sosial yang lebih baik untuk menjadi ciri yang membezakan dari Google.

Labels: , ,