Yahoo! Pecat Scott Thompson dari Jawatan CEO

Yahoo HQ
Pemimpin global Yahoo! Media, Levinsohn Ross, mengambil alih hari ini sebagai CEO sementara Yahoo, menggantikan Scott Thompson dan juga akan meletakkan aktivis pelabur Daniel Loeb di papan utama Internet.

Yahoo juga mengumumkan perubahan: Fred Amoroso kini pengerusi lembaga, menggantikan Roy Bostock. Bostock, bersama-sama dengan Patti Hart, VJ Joshi, Arthur Kern, dan Gary Wilson, meletak jawatan daripada lembaga.

Ross Levinsohn
Thompson meninggalkan syarikat selepas dana lindung nilai Loeb, Third Point mendapati bahawa resume palsu Thompson mendakwa beliau mempunyai ijazah sains komputer. Third Point, yang memiliki 5.8 peratus saham syarikat itu, telah melancarkan pertempuran proksi untuk tempat duduk pengarah dalam lembaga pengarah Yahoo. Dalam penyelesaian perjuangan proksi, Loeb dan dua sekutu - Harry J. Wilson dan Michael J. Wolf - akan menyertai Yahoo 16-Mei.

Pengalaman pahit resume yang disengajakan bahawa Thompson mengharungi telah dipadankan dengan perjuangan yang lebih melelahkan bagi pengurusan stabil untuk Yahoo. Syarikat dalam tahun-tahun kebelakangan ini telah bergerak dalam banyak penggantian melalui CEO Jerry Yang, Carol Bartz, dan sekarang Thompson.
The board is pleased to announce these changes and the settlement with Third Point, and is confident that they will serve the best interests of our shareholders and further accelerate the substantial advances the company has made operationally and organizationally since last August. The board believes in the strength of the company's business and assets, and in the opportunities before us, and I am honored to work closely with my fellow directors and Ross to continue to drive Yahoo forward.
Pengarah Yahoo sekarang berharap untuk melihat dipilih pada mesyuarat tahunan 2012 kini terdiri daripada Amoroso, Loeb, Wilson, Wolf, John Hayes, Peter Liguori, Thomas McInerney, Maynard Webb, Sue James, David Kenny, dan Brad Smith, Yahoo berkata.

Labels: