Facebook Akan Lenyap Pada Tahun 2020

Penurunan harga saham Facebook memberikan penganalisis tanggapan buruk terhadap masa depannya, mereka meramalkan satu dekad yang muram akan dihadapi oleh rangkaian sosial terbesar itu.

"Dalam masa 5 hingga 8 tahun, mereka akan hilang dengan cara seperti Yahoo telah hilang sekarang," Modal Ironfire, pengasas Eric Jackson memberitahu rancangan CNBC.

"Yahoo masih membuat wang, ia masih menguntungkan, masih mempunyai 13,000 kakitangan yang bekerja, tetapi ia adalah 10% daripada nilai setinggi ketika tahun 2000," tambah Jackson.

Jadi bagaimana agaknya Jackson meramalkan kuasa Facebook akan terhakis menjelang akhir dekad ini? Beliau berkata ia akan menjadi kemunculan mobile web yang berterusan dan perjuangan Facebook untuk menyesuaikan diri dengan anjakan paradigma tersebut.

Facebook membeli aplikasi perkongsian foto mudah alih yang sangat popular Instagram - dengan harga $1 bilion pada bulan April. Masih, syarikat telah mengakui mobile web sebagai potensi blok penghalang bagi pertumbuhan yang kukuh.

Saham Facebook mulai dijual secara rasmi pada 18 Mei dengan harga $38 sesaham. Yang terbaru, ia ditutup pada $26.90. Jackson melihat Facebook sebagai yang kedua dalam tiga generasi syarikat Internet yang moden. Generasi pertama, yang diketengahkan oleh perniagaan seperti Google dan Yahoo, berkhidmat sebagai portal yang menganjurkan dan diagregatkan kekayaan web maklumat. Generasi kedua, terutamanya Facebook, dipermodalkan di web sosial yang baru muncul.

Labels: