Facebook dan Google akan Melabur dalam Vevo

Google dan Facebook sekarang sedang meneroka kemungkinan pelaburan dalam muzik video perkhidmatan Vevo. Pelaburan akan menjadi sebahagian perkongsian yang lebih luas, New York Post melaporkan, memetik sumber-sumber yang tidak dinyatakan.

Ia boleh mengambil bentuk pegangan ekuiti, seperti Google dan Facebook - yang kedua-duanya telah mengadakan perbincangan dengan Vevo - bersaing untuk memenangi perjanjian iklan dengan perkhidmatan video, menurut akhbar tersebut.

Sumber mengatakan bahawa pelabur luar dapat membantu membiayai kos untuk Vevo berkembang kepada pelbagai platform dan untuk memperoleh hak-hak muzik di luar pangkalan. Cerita meletakkan nilai Vevo pada kira-kira $1 bilion pada hasil sebanyak $150 juta.

Vevo video tapak ketiga paling ramai penonton di AS, dengan 49.5 juta penonton untuk bulan April, mengikut comScore. Yang paling tinggi adalah Google, dengan 157.7 juta penonton, sebahagian besarnya melalui operasi YouTube, dan kedua adalah Yahoo. Facebook hanya di belakang Vevo, dengan 44.3 juta penonton.

YouTube membantu kewujudan Vevo, dan video Vevo paling dikenali untuk muncul di YouTube. Pada bulan Mac, Vevo mempunyai saat yang besar apabila video muzik, termasuk klip dari tiga daripada empat rekod label terbesar, mendapat pelepasan untuk muncul semula di MTV.com dan lain-lain laman web.

Rundingan antara Facebook dan Vevo juga perkara baru. Perbincangan antara syarikat-syarikat mengenai memisahkan Vevo jauh dari YouTube dan lebih kepada Facebook.

Labels: ,