Infografik: 30 Kata Laluan Popular dalam Akaun LinkedIn

Infografik terbaru dari firma keselamatan Rapid7 telah mendedahkan kata laluan paling popular yang dicuri daripada pelanggaran keselamatan LinkedIn minggu ni. Terdapat beratus-ratus dari salinan dan corak yang dikaitkan dengan maklumat log-in yang telah di-compromised.

"Link" adalah kata laluan pertama yang digodam, mengikut Rapid7. Tetapi ramai pengguna LinkedIn yang lain juga memilih kata laluan - "work" dan "job", sebagai contoh - yang dikaitkan dengan kandungan laman kerjaya. Agama juga adalah juga topik kata laluan yang popular - "god", "angel" dan "jesus" berada di kedudukan 15 teratas. Urutan nombor seperti "1234" dan "12345" juga ada dalam senarai.

Awal minggu ini, khabar angin menyebarkan 6.5 juta kata laluan LinkedIn telah tertakluk kepada pelanggaran keselamatan. Penggodam Rusia berkata beliau mencuri 6458020 kata laluan yang di-encrypted dan hantarkannya ke dalam talian (tanpa usernames) untuk membuktikannya. LinkedIn telah mengesahkan khabar angin itu adalah benar dan memohon maaf atas kesulitan yang berlaku.

Infografik: 30 Kata Laluan Popular Akaun LinkedIn

Labels: ,