Liputan Google I/O 2012, Hari Pertama

Pada hari pertama persidangan Google I/O, Google menunjukkan satu pemahaman baharu tentang pengguna, dengan versi baru daripada Android (4.1) yang lebih lancar dan mempunyai pengalaman carian yang lebih baik, tablet baru Google yang menggunakan Android 4.1, Nexus Q media streamer.

Sistem operasi mudah alih versi 4.1 ("Jellybean") menampilkan maklumat terkini daripada pasukan Project Butter di Google. Kemas kini dikatakan untuk membuat sistem operasi yang lebih lancar dan responsif.

Sistem pengiktirafan suara baru Google kini berfungsi walaupun ketika anda 'offline'. Jelas sekali anda tidak akan mampu untuk mencari Google apabila offline, tetapi untuk dictating teks atau e-mel, sistem ini tidak lagi memerlukan pautan data. Pemaju, juga boleh menggunakan recognizer yang tanpa menggunakan pelan data pengguna mereka.

Google kini mendapat trafik yang lebih banyak daripada peranti mudah alih daripada Web, memerlukan lebih daripada hanya sistem operasi yang baik. Apple telah menunjukkan bagaimana mengawal seluruh pengalaman, dari perkakasan hingga ke aplikasi, boleh bekerja untuk sebuah syarikat berteknologi. Jadi Google akan memperluaskan program Nexus untuk membina telefon pintar Google untuk keluarga tablet, dengan Nexus 7 baru. Tablet 7-inci ini juga akan menjalankan sistem operasi yang baru.

Tablet Google Nexus
Lebih penting lagi, tablet Nexus juga memperkenalkan tumpuan media baru untuk Google. Peranti adalah pelanggan stor Google Play, yang Google dengan jelas maksudkan sebagai pesaing kepada aset digital Amazon dan berkaitan dengan Kindle Fire.

Melihat Nexus 7 dan media keterkaitan, mendapat gambaran bahawa ia akan bekerja dengan baik sebagai aksesori ruang tamu: alat kawalan jauh. Dan Google membuat peranti ke arah itu, dengan peranti media streaming baru dipanggil Nexus Q.

Nexus Q Google
Q ialah satu produk baru dalam Apple TV dan acuan Roku. Ia mengambil kandungan dari Internet dan membolehkan anda bermain di TV skrin besar. Pengguna pada rangkaian tempatan yang sama juga boleh mengawal daripada peranti mudah alih mereka sendiri, "membuang" kandungan seperti video atau lagu ke atasnya.

Pelancaran yang paling best di Google I/O adalah demonstrasi wingsuit Google Glass. Tetapi ini bukanlah produk untuk pengguna pasa tahun ni, mungkin juga bukan untuk pada masa sekarang.

Penunggang basikal memakai Cermin mata berkomputer Google di persidangan I/O
Sebelum Google memasarkannya, mereka cuba untuk menjadikan kita semua sentiasa mahu menyebarkan berita ini pada rangkaian mereka, dengan cermin mata, ia yang akan terus menekankan apa yang muncul sebagai sesuatu yang baru. Untuk mengatasi Apple dalam perkakasan pengguna - telefon pintar, tablet, alat-alat media - dan untuk bersaing dengan Amazon dalam perniagaan media.

Banyak lagi pengumuman yang dibuat oleh Google, anda boleh ikutinya di Google I/O 2012.

Labels: ,