Ekperimentasi Telefon Mozilla: Firefox OS

Mozilla mengumumkan yang sistem operasi telefon akan datang akan dipanggil sebagai "Firefox OS". Platform baru ini juga mempunyai sokongan carriers utama di seluruh dunia, termasuk Sprint dan Telefonica, dan beberapa pengeluar peranti.

Dengan Firefox OS, Mozilla bertujuan untuk menyediakan sumber terbuka sepenuhnya dan platform mobile percuma yang yang benar-benar dikuasakan oleh HTML5. Peranti Firefox OS pertama akan muncul di Brazil pada awal 2013 melalui jenama Vivo Telefonica - pasaran yang baik untuk bermula, memandangkan Mozilla mensasarkan peranti entry-level dengan platform mereka.

Sudah semestinya, OS Android dari Google juga adalah percuma dan berjalan dengan baik pada hardware yang mempunyai spesifikasi rendah, jadi ia jelas bagaimana Mozilla akan bersaing dengan persaingan yang lebih mantap.

Inovasi besar adalah fokus pada HTML5: Sejak OS dikuasakan sepenuhnya oleh web standard, pemaju aplikasi boleh mencipta aplikasi HTML5 yang boleh meneroka keupayaan telefon yang biasanya hanya disediakan untuk aplikasi lama pada iOS dan Android.

Syarikat carriers lain yang bekerjasama dengan Mozilla termasuk Deutsche Telekom, Telecom Italia, Telenor, Etisalat, dan Smart. Peranti Firefox OS akan dibina oleh TCL dan ZTE dan akan menyokong pemprosesan Qualcomm Snapdragon.

Labels: ,