Aplikasi YouTube Tidak Terdapat Pada iOS6

Pemaju untuk platform mudah alih iOS Apple telah mencuba iOS 6 beta 4. Setelah peringkat beta bergerak ke hadapan, pemaju dan peminat Apple mungkin dapat melihat lebih daripada apa yang benar-benar wawasan Apple masa depan iPhone dan iPad. Ternyata bahawa wawasan tidak termasuk aplikasi YouTube pra-pasang.

Sumber menyatakan bahawa perjanjian pelesenan antara Apple dan Google termasuk aplikasi YouTube iOS, sudah berakhir. Aplikasi YouTube akan kekal sebagai sebahagian daripada iOS 5 dan versi lebih lama, tetapi versi baru OS tidak akan mempunyai set ikon TV yang biasa pada skrin utama.

Sumber Engadget menyebut bahawa Google telah membangungkan versi App Store aplikasi YouTube untuk iOS. Pembangunan pada aplikasi sedemikian tidak harus mengambil masa terlalu lama, walaupun ia masih perlu melalui proses kelulusan Apple App Store.

Apple mungkin membiarkan Google melakukannya secara sendirian dengan aplikasi YouTube mereka sendiri. Aplikasi YouTube yang ada pada iOS adalah ikon hadapan dan pusat yang menyediakan akses terus kepada produk dari Google, yang telah menjadi salah satu pesaing terbesar Apple. Ini sesuai dengan trend Apple menggantikan fungsi produk Google yang lain pada iOS, seperti Maps, dengan perisian sendiri.

Labels: ,