YouTube Sekat Video Nabi Muhammad di Mesir dan Libya

Dalam satu langkah yang jarang berlaku tetapi pernah berlaku sebelum ini, YouTube telah menyekat video berkaitan Nabi Muhammad di Mesir dan Libya di mana orang ramai sudah merusuh.

Langkah ini dilakukan untuk menenangkan orang ramai dan mengelak berlakunya keganasan, tetapi ia masih penapisan sukarela oleh YouTube.

"Kami bekerja keras untuk mewujudkan semua komuniti boleh menikmati dan juga membolehkan orang ramai untuk meluahkan pendapat yang berbeza," YouTube nyatakan.

"Ini boleh menjadi satu cabaran kerana apa yang OK di satu negara boleh menyinggung perasaan di tempat lain - Ini video yang boleh didapati dengan meluas di web - adalah jelas dalam garis panduan kami," katanya.

"Walau bagaimanapun, memandangkan keadaan yang amat sukar di Libya dan Mesir kita mempunyai akses terhad sementara di kedua-dua negara. Hati kami dengan keluarga orang yang dibunuh dalam serangan semalam di Libya," katanya.

Video itu juga telah pun disekat di Afghanistan oleh pihak berkuasa atas alasan yang sama. Pada mulanya, ia dianggap bahawa keseluruhan laman web telah disekat, tetapi hanya video yang bersalah telah disasarkan.

Labels: ,