Jalankan Sistem Operasi Firefox dalam Pelayar Web

Sistem operasi Firefox datang lebih awal daripada yang orang ramai jangkakan, tetapi tidak seperti rahsia beberapa sistem operasi mudah alih lain, sistem operasi (OS) akan datang Mozilla ini agak teratur dalam dokumentasi.

Malah, Mozilla sedaya upaya untuk mendapatkan lebih ramai pengguna untuk melihat OS baru dan mengujinya sebelum ia bersedia untuk dilancarkan.

Beberapa bulan sebelum ni, Mozilla mendedahkan cara menguji UI Firefox OS yang ditulis dalam HTML5, pada komputer anda. Kini, ia lebih mudah dengan hanya memasang extension pada pelayar. Jadi anda boleh mencuba extension r2d2b2g, dan mencuba Gaia, iaitu antara muka Firefox OS untuk dicuba.

"r2d2b2g mengumpulkan B2G Desktop dengan item menu Firefox untuk mengakses persekitaran ujian dan memasang aplikasi ke dalamnya. Dengan r2d2b2g, memulakan Desktop B2G adalah mudah dengan memilih Tools > Desktop B2G," jelas Myk Melez dari Mozilla.

Satu-satunya perkara yang anda sebenarnya boleh dilakukan dengan r2d2b2g adalah memasang laman web sebagai aplikasi, yang berguna untuk pemaju kerana mereka boleh melihat bagaimana aplikasi web mereka akan kelihatan pada peranti sebenar.

"r2d2b2g adalah eksperimen, bukan produk! Ia adalah tidak stabil dan tidak lengkap, dan ciri-cirinya mungkin berubah atau dibuang dari masa ke masa. Atau kita mungkin menamatkan projek ini selepas belajar apa yang kita boleh daripada itu," Melez memberi amaran.

Labels: ,