Kenapa Yahoo sanggup bayar $1 bilion untuk dapatkan Tumblr?


Jika Yahoo! berjaya membeli Tumblr dengan jumlah sebanyak $1.1 bilion - satu fakta yang mungkin akan disebut-sebut apabila pengambilalihan itu diumumkan: Tumblr mempunyai hanya $13 juta hasil pada tahun 2012, selepas mengambil $125 juta dalam pembiayaan pelabur.

Dengan ekonomi seburuk itu, mengapa Yahoo sanggup bayar dengan harga yang tinggi?

Ia ternyata terdapat banyak persamaan antara cara Yahoo dan Tumblr mungkin bekerja bersama-sama, dan cara Facebook dan Instagram kini bekerja bersama-sama. Jelas sekali, perniagaan Tumblr adalah embrio yang terbaik.

Ketua Pegawai Eksekutif Tumblr David Karp pernah secara aktif berminat dalam pengiklanan. Dia lebih suka untuk menyempurnakan pengalaman pengguna Tumblr dan skala sehingga asas penggunanya.

Baru-baru ini, bagaimanapun, Tumblr telah mengambil beberapa langkah-langkah yang menunjukkan ia adalah serius tentang penjanaan 90 juta post setiap hari daripada 100 juta blogger.
Apa yang kebanyakan orang salah faham tentang Tumblr, dan apa Yahoo mungkin berasa berbaloi, adalah bahawa Tumblr TIDAK digambarkan sebagai "platform blog".

Labels: ,